Wednesday, November 25, 2009

Saya belajar ngan mak

Huuuu akhirnya saya pandai juga wat bendealah ni..Alah kelupis yang saya ceritakan sebelum ni..yang mak saya beriya2 nak bawakan untuk abang saya..Sebelum2 ni saya pandang sebelah mata je kalo mak saya sibuk wat kelupis ni..Langsong saya tak sentuh or kacau2 mak saya wat kelupis.

Bukan tak minat..errr tapi tak pandai..sudahlah tak pandai..saya malas pula nak blajar..Abis dah selalu sangat mak cakap cenggini "ni kalo owang yang tak pandai balut, cepat basi kelupis ni" huuuuu saya bertambah2 la malas nk blaja..saya cuma rajin wat kira2 persamaan kuadratik sahaja..tetiba.
Yele bende ngengade ni kalo tak padat bungkus mudahle basi..sayeeee juga yang akan rasa bersalah. Tapi bila dengar dialog mak tadi "bila lagi kamu mau blajar..kang mama suda tiada, sapa la yang mau buat?" huuu sile baca dalam slang sabah ye rakan2.
Aduhaiii..kata2mu menusuk daaaalam ke hati..Tewos saya patuh untuk mencuba..terketar2 tangan saya nak starting..huahuah! nebes siot...langsong takde skill..mak ajar pelan2..ngeee..banyak juga daun palas tu saya jahanamkan..dah asik terkoyak je..pastu salahkan daun tu koz konon2 mak beli daun yang dah tua tu yang cepat koyak...muahahahah!
Lerrrr...sonang yo mak!..saya ingat susah bebenor la nak bagi padat n balut mendealah ni..Punyela senang..Tapi kelupis pertama saya nampak senget benget la juga..takpe practice makes perfect..perfect made by pratices..huahuahuah! soooookaa ati haku aje!
Letakkan nasi pult kat atas daun..tenyeh2..pastu..padat2kan (itu tangan mak saya..bukan saya ek)

Ulang lagi proses tenyeh2..ker tonyoh2 ke..ikut suke la nak camne janji padat..(juga tangan mak saya..)


Tada!!!!! dah siap..yang ni saya wat ek..tapi tak dapek la nak amik pic mase saya berusaha membalut bende nih..yele saya juga photographer dan saya jugala watak utama...


Kelupis2 yang dah siap..pasni buleh la kukus..sampai dah masak...


Sambil2 wat bende ni saya bersms ngan kekaseh hati saya..huuu dia tanya ape bendenye kelupis ni..Rasenye lebih kurang cam lemang le..cuma yang ni di bungkus ala2 lepat dan di kukus..cara makan pun lebih kurang je..Kat sabah ni lemang tak berapa nak fofulerr..

P/s: Nanti saya simpan skit untuk kamu ek abang..



Cheers,
Amysue

1 comment:

  1. kelupis?? 1st time dgr..cam sodapp!! nak sikit amy..pos kat sini..hihi..

    P/s: Amy kat kl lagi ke??

    ReplyDelete